Innovatiedag Voeding 2018

Studenten bedenken pastashaker voor Soubry  
 
Negentig studenten uit heel Vlaanderen zakten op 9 mei af naar het Huis van de Voeding in Roeselare voor de 10-uur durende  Innovatiedag met als thema ‘voeding’, georganiseerd door RESOC Midden-West-Vlaanderen, Alimento, de POM West-Vlaanderen, de Fabriek voor de Toekomst Voeding en Actie voor Starters in samenwerking met Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo). 

Via de Innovatiedag willen de organisatoren jongeren, die de werknemers/entrepreneurs van morgen zijn, bewust maken van het belang van innovatie en creativiteit als hoeksteen van ondernemerschap.

De jongeren kregen de opdracht om in gemengde teams een creatieve oplossing te bedenken voor uitdagingen geformuleerd door vier ondernemingen uit de voedingsindustrie. De teamleden kenden elkaar vooraf niet, ze dienden zich snel aan elkaar aan te passen en ontdekten hoe ze het meest efficiënt konden samenwerken.

De vier peterbedrijven en hun businesscase
  • Agristo
    Hoe kunnen nieuwe, duurzame producten of het gebruik van duurzame materialen aantrekkelijk gemaakt worden bij de retailer en bij de eindconsument?
     
  • Ardo
    Hoe vergroten we de instroom van sterke operatoren en techniekers naar de voedingsindustrie in het algemeen en naar Ardo in het bijzonder?
     
  • Brouwerij De Leite
    Bedenk een nieuwe, originele en realistische reclamecampagne voor een authentiek gebrouwen bier.
     
  • Soubry
    Bedenk innovatieve bereidingen of een concept voor instant-pasta voor het brede publiek.
Het winnende team bedacht een innovatieve pastashaker. “Onze pastashaker bevat pasta en een poedereenheid. De eerste keer zit de pasta erin omdat deze zo wordt aangekocht. Verder krijg je er enkele poedereenheden bij. Deze poedereenheden vormen de saus. De pasta zit in de shaker, men voegt vervolgens water toe en tot slot de poedereenheden. De maatstreepjes op de shaker geven aan tot waar de klant welke substantie moet toevoegen”, zegt een enthousiaste Tom Van Langenhove van Hogeschool Odisee uit Gent. 

Een jury van bedrijfsmanagers koos aan de hand van verschillende bedrijfspresentaties het meest beloftevolle idee. “Hopelijk zetten onze bedrijven op korte termijn in op enkele quick-wins en werken ze op langere termijn een aantal voorgestelde ideeën dieper uit”, aldus Hilde Weynen van Alimento.

“Na de eerste brainstormsessie ging ik even horen bij de studenten; ik viel letterlijk achterover door het enthousiasme, de hands on mentaliteit en de ruimdenkendheid van de studenten. Ik geloof echt dat dit een super leerrijke ervaring is, zowel voor de studenten als voor de experts uit het werkveld”, besluit Stefanie Dumortier van Agristo. 

Klik hier voor de fotoreportage. 

 

Het winnend team:Tom Van Langenhove (Hogeschool Odisee), Silke De Len (Hogeschool Odisee), Gilles Van Den Broucke (Katholieke Hogeschool Vives), Amber Hazenberg (Katholieke Hogeschool Vives) en Bert Lefere (Katholieke Hogeschool Vives)